Isadora Rodriguez Sambrana
ABSTRACT
This dissertation, linked to the line of research “Policies, educational practices and social
exclusion/inclusion”, developed together with the Postgraduate Program in Education at the
Federal University of Mato Grosso do Sul, Pantanal Campus, aimed to analyze why This way
Saeb intertwines and influences teaching work in the state education network of CorumbáMS. To this end, with reference to the specific objectives, we sought to understand the
impacts of Saeb on the practice of Portuguese Language and Mathematics teachers;
investigate the relationship between work and precarious teaching, taking into account the
demands of external evaluations and understand the extent to which Saeb interferes in the
definition of school educational purposes and the organization of school pedagogical work.
To this end, this research is based on the perspective of dialectical historical materialism, with
a qualitative and descriptive approach. With regard to data collection, the study analyzed the
Action Plan provided by the State Department of Education/MS, in addition to conducting
semi-structured interviews with the management team (director and pedagogical coordinator),
three Portuguese language teachers, two Mathematics for the ninth years of elementary
school, in addition to the Learning Recomposition teacher. Given the results, we consider
Saeb to be an impactful factor in teaching work, demonstrating the challenges that teachers
face in relation to the demands of the evaluating State. Furthermore, we verified that the
demands imposed by SED/MS are effectively put into practice by school management and are
understood as overseeing the educational process. The willingness of teachers to meet the
demands required of the management team stands out, even in the face of work overload. We
also observed that teaching is entirely directed towards Saeb preparation, resulting in
precariousness, due to the pressure to achieve satisfactory results, intensification of work, loss
of autonomy, accountability and devaluation of teachers. Another action verified was the
preparation of teaching handouts carried out by teachers who make up the Coordination of the
Learning Recomposition Project, with the aim of promoting the preparation of students for the
Saeb. In addition, additional grades were awarded to students who attended the Saeb
application days, aiming to achieve a minimum percentage of 80% participation. Therefore,
given this Brazilian reality, it reflects the process of forming an external evaluation model and
its many consequences that were verified in this study as significant impacts on teaching
work. Furthermore, the research provided an understanding of the importance of developing
studies on Saeb and the impacts of this external evaluation on teachers’ work. Such studies
can support the creation of new strategies within the scope of external evaluations, aiming to
benefit the development and fulfillment of educational objectives and the continuous
improvement of public policies.
Keywords: external evaluation; State-evaluator; teaching practice; teaching precariousness.
RESUMO
A presente dissertação, vinculada à linha de pesquisa “Políticas, práticas educacionais e
exclusão/inclusão social”, desenvolvida junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação
da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus do Pantanal, teve como objetivo
analisar de que maneira o Saeb se entrelaça e influencia o trabalho docente na rede de ensino
estadual de Corumbá-MS. Para tanto, com referência aos objetivos específicos, buscou-se
compreender os impactos do Saeb na prática de professores de Língua Portuguesa e
Matemática; investigar a relação entre o trabalho e a precarização docente levando em conta
as exigências das avaliações externas e entender em que medida o Saeb interfere na definição
das finalidades educativas escolares e na organização do trabalho pedagógico escolar. Para
tanto, esta pesquisa se fundamenta na perspectiva do materialismo histórico dialético, com
uma abordagem qualitativa e descritiva. No que diz respeito à coleta de dados, o estudo
analisou o Plano de Ação disposto pela Secretaria de Estado de Educação/MS, além da
realização de entrevistas semiestruturadas com a equipe gestora (diretor e coordenadora
pedagógica), três professores de Língua Portuguesa, dois Matemática dos nonos anos do
ensino fundamental, além do professor de Recomposição de Aprendizagem. Diante dos
resultados, consideramos o Saeb com um fator impactante no trabalho docente, demonstrando
os desafios que os professores enfrentam em relação às demandas do Estado-avaliador. Além
disso, verificamos que as demandas impostas pela SED/MS são efetivamente colocadas em
prática pela gestão escolar e sendo entendida como fiscalizadora do processo educativo.
Destaca-se a disposição dos professores em atender às demandas exigidas da equipe gestora,
mesmo diante da sobrecarga de trabalho. Observamos também que o ensino é totalmente
direcionado para a preparação do Saeb, resultando em uma precarização, devido à pressão por
alcançar resultados satisfatórios, intensificação de trabalho, perda de autonomia,
responsabilização e desvalorização dos professores. Outra ação verificada foi a elaboração de
apostilas didáticas realizados pelos professores que compõem a Coordenação do Projeto de
Recomposição de Aprendizagem, com o objetivo de promover a preparação dos estudantes
para o Saeb. Além disso, foi observada a atribuição de notas complementares para os alunos
que comparecessem nos dias de aplicação do Saeb, visando alcançar a porcentagem mínima
de 80% de participação. Portanto, diante desta realidade brasileira, reflete o processo de
conformação de um modelo de avaliação externa e suas tantas consequências que foram
verificadas neste estudo como impactos significativos no trabalho docente. Ademais, a
pesquisa proporcionou uma compreensão da importância do desenvolvimento de estudos
sobre o Saeb e os impactos dessa avaliação externa no trabalho dos professores. Tais estudos
podem subsidiar a criação de novas estratégias no âmbito das avaliações externas, visando
beneficiar o desenvolvimento e o cumprimento dos objetivos educacionais e a melhoria
contínua de políticas públicas.
Palavras-chave: avaliação externa; Estado-avaliador; prática docente; precarização docente.