MARIA APARECIDA DIAS DE MOURA
ABSTRACT
This research is linked to the Postgraduate Program in Education at the Federal University of
Mato Grosso do Sul, in the research line Policies, educational practices and social
exclusion/inclusion. Its objective is to analyze the experience of the Socio-Emotional Dialogues
Program (PDS) of the Ayrton Senna Institute (IAS) for the dissemination and elaboration of
evaluation policies for socio-emotional skills in Brazil, between 2017 and 2022, for which we
propose the following specific objectives: to discuss the strategies used by the IAS to establish
itself as an important private apparatus of hegemony, especially in the dissemination of socioemotional skills and abilities; and, present how the IAS is included at the forefront of socioemotional skills policies in Brazil. To achieve these objectives, we organized this research in
three chapters, namely: in chapter 1, entitled “Capitalist State: essential element to productive
(re)structuring”, in which we search to present the projects operated by the State to maintain
the dominant class . In chapter 2, we search to present the relationships between the IAS and
socio-emotional skills based on a brief production survey that reaffirms the importance of
discussing this topic. In bibliographic research, we mapped systematized studies for which we
defined, as our bibliographic databases, the catalog of dissertations and theses of the
Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and the Scientific
Electronic Library Online (SciELO). Using different combinations of the descriptors
“evaluation”, “socio-emotional” and “senna”, we collected 17 works from Capes, including
dissertations and theses, and 11 articles from SciElo. In chapter 3, we present the analysis of
the documents that make up the corpus of this research: the annual reports (2017 to 2022) of
the IAS available on the institute’s website, the PDS documents made available for the
continuing training of technicians from education departments and school teams, among others
that we consider relevant to answer the guiding question of this research. Our conclusions
indicate that the IAS, through numbers, seeks to reaffirm the relevance of its performance on
the national scene, as a disseminator of educational policies; the IAS propositions align with
those of international organizations engaged in the discussion of international educational
standards; the PDS has contributed to disseminating the idea that it is possible and necessary to
assess socio-emotional skills at scale.
Keywords: socio-emotional skills. Ayrton Senna Institute. Socio-emotional Dialogues
RESUMO
Esta pesquisa, vincula-se ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade
Federal de Mato Grosso do Sul, na linha de pesquisa Políticas, práticas educacionais e
exclusão/inclusão social. Tem como objetivo analisar a experiência do Programa Diálogos
Socioemocionais (PDS) do Instituto Ayrton Senna (IAS) para a disseminação e a elaboração
das políticas avaliativas das competências socioemocionais no Brasil, entre 2017 e 2022, para
o qual propomos como objetivos específicos: discorrer sobre as estratégias usadas pelo IAS
para se estabelecer como importante aparelho privado de hegemonia, especialmente na
disseminação das competências e habilidades socioemocionais; e, apresentar como o IAS se
insere na vanguarda das políticas de competências socioemocionais no Brasil. Para alcançar
tais objetivos, organizamos a presente pesquisa em três capítulos, a saber: No capítulo 1,
intitulado “Estado capitalista: elemento essencial à (re)estruturação produtiva”, apresentamos
os projetos operados pelo Estado para a manutenção da classe dominante. No capítulo 2,
apresentamos as relações entre o IAS e as competências socioemocionais a partir de um breve
levantamento de produção que reafirma a importância de discutir a presente temática. Na
pesquisa bibliográfica mapeamos estudos sistematizados para os quais definimos, como nossas
bases de dados bibliográficos, o catálogo de dissertações e teses da Coordenação de
Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e o Scientific Electronic Library Online
(SciELO). Utilizando as diferentes combinações dos descritores “avaliação”,
“socioemocionais” e “senna”, coletamos na Capes 17 trabalhos entre dissertações e teses e no
SciElo 11 artigos. No capítulo 3, apresentamos a análise dos documentos que compõem o
corpus da presente pesquisa: os relatórios anuais (2017 a 2022) do IAS disponibilizados no site
do instituto, os documentos do PDS disponibilizados para a formação continuada de técnicos
das secretarias de educação e equipes escolares, entre outros que consideramos relevantes para
responder à pergunta norteadora da presente pesquisa. Nossas conclusões apontam que o IAS,
por meio de números, busca reafirmar a relevância da sua atuação no cenário nacional, enquanto
disseminador de políticas educacionais; as proposições do IAS alinham-se com as de
organizações internacionais empenhadas na discussão dos padrões educacionais internacionais;
o PDS tem contribuído para disseminar a ideia de que é possível e necessário avaliar as
competências socioemocionais em escala.
Palavras-chave: Competências socioemocionais. Instituto Ayrton Senna. Diálogos
Socioemocionais