Viviane Cristina Ribeiro Fardim
ABSTRACT
This research seeks to investigate the understanding of high school teachers, from
state schools in the municipality of Corumbá-MS, regarding their professional teaching
identity. The research is justified, above all, by the connection between daily school
practices and the recent curricular reforms of High School. From a methodological
point of view, a qualitative research was carried out, in which 20 teachers who work in
high school from state schools participated, through a semi-structured interview. The
results were systematized and analyzed using the Content Analysis technique. The
teachers’ responses generated different categories, revealing their isolated
understanding of what is teacher identity. In other words, they highlighted aspects that
influence the process of building professional identity, such as personal awareness
(regarding what they think it is), the relationship with the work environment,
professional profile and professional performance (practices, knowledge and
experiences). The passion for the profession was also an important factor for their
identification with the profession, as well as their relationship with high school students,
which from the teacher’s perspective, contributes to job satisfaction. On the other hand,
there were also cases in which teachers did not feel identified with this stage of
teaching, especially due to the discrepancy in the students’ learning. In addition, they
listed numerous challenges faced during their practices in high school, resulting from
the negative impacts caused by the pandemic and the reform of this stage of education,
such as the reduction of workload dedicated to essential disciplines and adjustments
made to legal documents related to the job practice. The teachers’ perceptions related
to the difference between the teaching profession and others include devaluation, work
overload and lack of respect by the society. Despite many adversities, the vast majority
of teachers did not consider seeking another profession, which can be attributed to the
experiences they had. Thus, it is expected to be able to contribute to the initial and
continuing training of teachers, because the understanding of teacher identity is
fundamental to their professional development.
Keywords: High School. Teacher identity. Curriculum reforms.
RESUMO
Esta pesquisa busca investigar a compreensão de professores do Ensino Médio, de
escolas estaduais do município de Corumbá-MS, quanto a identidade profissional
docente. A pesquisa se justifica, sobretudo, pela ligação entre as práticas cotidianas
escolares e as recentes reformas curriculares do Ensino Médio. Do ponto de vista
metodológico, realizou-se uma pesquisa de natureza qualitativa, na qual participaram
20 professores que atuam no Ensino Médio de escolas estaduais, por meio de uma
entrevista semiestruturada. Os resultados foram sistematizados e analisados por meio
da técnica de Análise de Conteúdo. As respostas dos professores geraram diferentes
categorias, revelando sua compreensão de forma isolada quanto a identidade
docente. Em outras palavras, eles destacaram aspectos que influenciam o processo
de construção da identidade profissional, como a consciência pessoal (o que eles
pensam ser), a relação com o ambiente de trabalho, o perfil profissional e a atuação
profissional (práticas, conhecimentos e experiências). O gosto pela profissão também
foi um fator importante para a identificação com a profissão, assim como a afinidade
com os alunos do Ensino Médio, o que na perspectiva docente, contribui para a
satisfação com o trabalho. Por outro lado, houve também casos em que os
professores não se sentiram identificados com essa etapa de ensino, sobretudo,
devido às defasagens no aprendizado dos alunos. Ainda, elencaram numerosos
desafios enfrentados durante o exercício no Ensino Médio, decorrentes dos impactos
negativos acarretados pela pandemia e pela reforma desta etapa do ensino, tais como
a redução de carga horária dedicado às disciplinas essenciais e adequação dos
documentos legais à prática. As percepções dos professores em relação à diferença
entre o ofício docente e outras profissões incluem desvalorização, sobrecarga de
trabalho e falta de respeito por parte da sociedade. Apesar das muitas adversidades,
a grande maioria dos professores não cogitou buscar outra profissão, o que pode ser
atribuído às experiências que vivenciaram. Dessa forma, espera-se poder contribuir
para a formação inicial e continuada dos professores, pois o entendimento da
identidade docente é fundamental para o desenvolvimento profissional dos mesmos.
Palavras–chave: Ensino Médio. Identidade docente. Reformas curriculares.